Dnia 03. 10 . 2016 r. (poniedziałek) w godz. 13:30 – 14:30 odbędą się szkolne eliminacje do Konkursu Matematycznego dla uczniów szkół podstawowych (tzw. kuratoryjnego). Uczniowie zainteresowani udziałem w konkursie proszeni są o zgłoszenie się do nauczycieli matematyki (L Gniot, A. Jarota) do 30. 09. 2016 r. (piątek).
Regulamin konkursu jest dostępny na stronie www.kuratorium.szczecin.pl w zakładce Konkursy i olimpiady. Oto zakres materiału:
Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych od uczestników
Zadania wymagają znajomości treści zawartych w podstawie programowej przedmiotu matematyka II etapu edukacyjnego, a w szczególności:
– Zapisywanie i odczytywanie liczb przedstawionych w systemie rzymskim i odwrotnie także w zakresie od 30 do 100.
– Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie (także z resztą) liczb jednocyfrowych
i wielocyfrowych.
– Stosowanie cech podzielności przez 2, 3, 5, 9, 10, 100.
– Rozpoznawanie liczb pierwszych i złożonych.
– Znajdowanie dzielników liczb.
– Wykonywanie działań na liczbach całkowitych.
– Obliczanie wartości bezwzględnej.
– Znajdowanie rozwinięć dziesiętnych skończonych i nieskończonych.
– Wykonywanie działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
– Obliczanie potęg o wykładniku 0, 1, 2, 3.
– Znajomość pojęć: prosta, półprosta, odcinek.
– Określanie położenia odcinków, prostych.
– Rozpoznawanie kątów wierzchołkowych i przyległych oraz korzystanie z ich własności do obliczania miar kątów.
– Wykorzystanie nierówności trójkąta.
– Stosowanie twierdzenia o sumie kątów trójkąta.
– Znajomość własności czworokątów.
– Obliczanie pól i obwodów trójkątów oraz czworokątów.
– Zamiana jednostek pola i objętości.
– Zamiana jednostek długości i masy.
– Wykorzystanie skali na mapie i planie.
– Obliczenia zegarowe, prędkość, droga i czas.
– Obliczenia procentowe (procent danej liczby oraz liczby na podstawie danego jej procentu w stopniu trudności 1%, 10%, 25%, 50%, 100%).
– Stosowanie wiedzy i umiejętności do rozwiązywania zadań także w kontekście praktycznym.
– Przetwarzanie tekstu na działania arytmetyczne.