Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień
TYDZIEŃ I: MOJA RODZINIA
wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami– wycinania po liniach różnego kształtu
doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-konstrukcyjnych
nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie itp.)
kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim
budowanie i wzmacnianie serdecznych relacji ze swoją rodziną
rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób
wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań
zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”
wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
wdrażanie do czytania globalnego (nazwy miast, postaci)budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka (dotyczącego domu, rodziny, przyjaciół)zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji
kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
poznanie obrazu graficznego liczby 8doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 8 (w przód i wspak)doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8
doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej)
TYDZIEŃ II: JAK BYĆ DOBRYM DLA INNYCH?
kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryka)
kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki
uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami
doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach
rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób
uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać)
tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach
kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem
utrwalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów i stosowania określeń: więcej, mniej, tyle samo
kształcenie umiejętności sprawnego posługiwania się cyframi i znakami „<”, „>”, „=”
kształtowanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi i prowadzenia rozmowy na tematy bliskie dzieciom
poznanie drukowanej i pisanej litery „y”
wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
wdrażanie do czytania globalnego
TYDZIEŃ III: BOŻE NARODZENIE
rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych, muzycznych, naśladowczych
kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania prób pisania i kreślenia znaków literopodobnych
rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy, nawiązywanie dobrych i szczęśliwych relacji z innymi ludźmi
wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej
kształtowanie umiejętności obdarowywania innych przemyślanymi prezentami, adekwatnymi do możliwości dziecka
poznanie wartości moralnych: dobroci, miłości, skromności, pomagania innym oraz uczuć: wstydu, zażenowania
kształtowanie umiejętności zadośćuczynienia za wyrządzone krzywdy i urazy
kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom i zwierzętom)
rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie
doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz na kartce
poznanie znaków mniejszości i większości
utrwalenie poznanych liter
wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
wdrażanie do czytania globalnego
doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej, tyle samo)
dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
rozwijanie zainteresowań przyrodniczych (ptasia stołówka, stołówka zwierząt leśnych, sposoby dokarmiania zwierząt, nazwy ptaków, które dokarmiamy zimą)
doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek oraz recytowania poznanych wierszy