ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE – MARZEC
TYDZIEŃ I
- TEMAT:
Czy to siostra czy to brat, kolorowy z nimi świat
- Rozwijanie u dzieci
więzi rodzinnych i odpowiedzialności za młodsze rodzeństwo.
- Kształtowanie u dzieci
rozumowania przyczynowo-skutkowego; ustalanie czynności gwarantujących
osiągnięcie celu, a potem szeregu czynności, które do niego prowadzą.
- Rozwijanie
inteligencji emocjonalnej.
- Wspomaganie dzieci w
próbach rozpoznawania swoich odczuć, nastrojów emocji.
- Kształtowanie
umiejętności wyrażania uczuć w sferze werbalnej, ruchowej plastycznej.
- Zachęcanie do
pozbywania się lęku przed wyrażaniem własnego zdania, które może się różnić od
opinii pozostałych uczestników rozmowy.
TYDZIEŃ II
- TEMAT: Wiosna zaraz tu przybędzie, kołowo
wszędzie będzie
- Zachęcanie dzieci do
spacerów i wnikliwej obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie w okresie
przedwiośnia.
- Uświadomienie
konieczności dostosowania ubioru do warunków pogodowych.
- Kształtowanie
elementarnej umiejętności czytania (czytanie globalne).
- Rozwijanie
umiejętności kodowania i odczytywania informacji zapisanych za pomocą symboli.
- Rozwijanie
odpowiedzialności i zdolności wnikliwej obserwacji podczas hodowania roślin w
przedszkolu.
- Wdrażanie do wychwytywania
regularności w opowiadaniach ruchowych i podczas zabaw z wyliczankami.
TYDZIEŃ III
- TEMAT: SŁYCHAĆ ŚPIEW WŚRÓD DRZEW I CHMUR – TO
ARTYSTÓW PTASICH CHÓR
- Rozwijanie zdolności
skupiania uwagi podczas słuchania dłuższych form literackich.
- Umożliwienie dzieciom
zdobywania wiadomości na temat ptaków (poznanie nazw gatunków, zwyczajów,
warunków życia).
- Wspomaganie dzieci w
rozwoju wrażliwości słuchowej.
- Budzenie
zainteresowania różnymi źródłami informacji, zachęcanie do korzystania z
albumów, encyklopedii, czasopism, Internetu.
- Rozwijanie
umiejętności wypowiadania swoich opinii i wniosków z podawaniem odpowiednich
argumentów.
- Rozwijanie mowy przez
ćwiczenia fonacyjne i artykulacyjne.
TYDZIEŃ IV
- TEMAT: Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko
dużo wiem
- Wspomaganie dzieci w
coraz lepszym rozumieniu następstwa czasu i zmian, które się z tym wiążą.
- Pomaganie w
zrozumieniu istoty pomiaru długości; wdrażanie do uważnego i dokładnego
wykonywania pomiarów, zwłaszcza długości.
- Organizowanie zabaw umożliwiających
dzieciom polisensoryczne poznawanie rzeczywistości.
- Rozwijanie
umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na temat utworów
literackich (zachęcanie do prób charakterystyki i oceny postępowania
bohaterów).
- Wspieranie dzieci w rozwoju
społecznym przez zabawy integracyjne i ćwiczenia relaksacyjne w grupach i w
parach.
- Przygotowanie do nauki
pisania – usprawnianie współpracy ręki
i oka.
- Kształtowanie
odporności emocjonalnej dzieci, wdrażanie do znoszenia porażki.
TYDZIEŃ V
- TEMAT: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki,
malowanki
- Zapoznanie dzieci z
tradycją świąt wielkanocnych.
- Doskonalenie
umiejętności tworzenia zbiorów, przeliczania i porównywania liczby elementów w
zbiorze.
- Rozwijanie
samodzielności w zakresie samoobsługi i wykonywania prac użytecznych.
- Rozwijanie zdolności
uważnego słuchania ze zrozumieniem i krytycznego odbioru utworu literackiego
(dostrzeganie jego humorystycznych treści, nazywanie pozytywnych i negatywnych
cech charakteru bohaterów).
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
rozumienie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
- Przygotowanie do nauki
pisania – kształtowanie lepszej koordynacji wzrokowo-ruchowej i
wyrabianie płynności ruchów ręki w kreśleniu szlaczków literopodobnych zgodnie
z kierunkiem kreślenia.
powrót