PLAN PRACY
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM
W PRZECŁAWIU
NA ROK SZKOLNY 2018/2019
Dokument zatwierdzony
na Radzie Pedagogicznej w dn. 13.09.18r.
Plan pracy Publicznego Gimnazjum w Przecławiu uwzględnia art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.) kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019:
KSZTAŁCENIE
Cel główny: Podniesienie standardów nauczania i uczenia się.
Cel szczegółowy: Wykorzystanie przez nauczycieli w swoich działaniach wyników egzaminu i diagnoz.
L.P. | CELE | ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMIN | ODPOWIEDZIALNI |
1. | Uczniowie podejmują próbę rozwiązywania zadań otwartych | Uczniowie znają schemat rozwiązywania zadań zamkniętych.
|
Przeprowadzanie testów i diagnoz
|
Cały rok
|
Nauczyciele przedmiotowcy |
2. | Uczniowie rozwiązują problemy, wykorzystując wiedzę i umiejętności z różnych przedmiotów. | Stosowanie technik twórczego rozwiązywania problemów, wnioskowania, analizowania przyczyn i skutków oraz proponowanie sposobów rozwiązań. | Praca metodą projektu, PDE, projekty edukacyjne, zajęcia wyrównawcze, koła zainteresowań. | Cały rok | Nauczyciele przedmiotowcy. |
3. | Uczniowie osiągają lepsze wyniki na egzaminach końcowych. | Szkoła dobrze przygotowuje do egzaminów końcowych.
Wykorzystywanie wniosków z raportów po egzaminie gimnazjalnym. |
Prowadzenie konsultacji i zajęć wyrównawczych, zajęcia utrwalające i doskonalące umiejętności z różnych przedmiotów w ramach PDE,
Rozwiązywanie typów zadań egzaminacyjnych sprawiających największą trudność. |
Cały rok
Cały rok
|
Nauczyciele przedmiotowcy.
Nauczyciele przedmiotowcy |
Cel szczegółowy: Realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego na trzecim etapie edukacyjnym
L.P. | CELE | ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMIN | ODPOWIEDZIALNI |
1 | Uczniowie znają treści kształcenia i posiadają umiejętności zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego na trzecim etapie edukacyjnym. | Przekazanie uczniom treści i wypracowanie umiejętności zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. | Tworzenie planów pracy z poszczególnych przedmiotów w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego na trzecim etapie edukacyjnym.
Prowadzenie zajęć w oparciu o opracowany plan pracy.
|
Cały rok | Dyrektor, nauczyciele przedmiotów |
Cel szczegółowy: Praca z uczniem zdolnym oraz mającym trudności, indywidualizacja kształcenia.
L.P. | CELE | ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMIN | ODPOWIEDZIALNI |
1. | Rozbudzanie i rozwój zainteresowań i uzdolnień. | Organizowanie zajęć służących wzbudzaniu nowych i rozwojowi już istniejących zainteresowań.
Rozwijanie kompetencji informatycznych uczniów |
Działalność kół zainteresowań. Udział w konkursach oraz projekcie Szkoła Odkrywców Talentów. Programy nauczania obowiązkowych przedmiotów.
Wykorzystywanie IT na różnych przedmiotach, w trakcie realizacji projektów edukacyjnych i pracy w kołach zainteresowań
|
Cały rok | Samorząd uczniowski.
Opiekunowie kół. Nauczyciele przedmiotowcy. |
2. | Uczniowie są aktywni. | Motywowanie uczniów do pogłębiania wiedzy i kształcenia umiejętności.
Zwiększenie aktywności uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych. |
Prowadzenie rejestru osiągnięć uczniów w szkole i poza nią. Nagradzanie i prezentacja najlepszych uczniów na apelach.
Udział uczniów w projektach interdyscyplinarnych, przedstawieniach teatralnych. Czynny udział w przygotowaniu Rekolekcji Wielkopostnych. Praca w Samorządzie Szkolnym, szkolnym kole Caritas i kole wolontariatu. Typowanie uczniów o szczególnych osiągnięciach do nagród i stypendiów. |
Cały rok
Cały rok |
Dyrektor szkoły. Nauczyciele przedmiotowcy. Przewodniczący zespołów samokształceniowych.
Dyrektor szkoły. Wychowawcy. Nauczyciele przedmiotowcy. Opiekunowie kół. Opiekun SU. |
3. | Rozbudzanie potrzeb obcowania z wytworami kultury.
|
Zachęcanie i motywowanie do obcowania z kulturą
|
Wyjścia do kin, teatrów muzeów. Zbiórka książek na potrzeby szkolnej biblioteki.
|
Cały rok | Kierownicy grup wiekowych. Wychowawcy. Nauczyciele przedmiotowcy. Pracownicy szkolnej biblioteki i czytelni.
|
4. | Uczniowie o specjalnych i specyficznych potrzebach edukacyjnych realizują treści zawarte w podstawie programowej | Podjęcie działań zgodnych z zaleceniami zawartymi w opiniach i orzeczeniach PPP
|
Organizacja i realizacja form pomocy psych – ped zawartych w zaleceniach PPP
|
Cały rok.
|
szkolni specjaliści
|
WYCHOWANIE I OPIEKA
Cel główny: Zapewnienie wszechstronnego rozwoju uczniów w bezpiecznej i przyjaznej szkole.
Cel szczegółowy: Budowanie przyjaznej atmosfery w szkole.
L.P. | CELE | ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMIN | ODPOWIEDZIALNI |
1. | Każdy uczeń czuje przynależność do klasy i szkoły. | Organizowanie zajęć i sytuacji umożliwiających współdziałanie w grupie. | Udział w Akcji WOŚP.
Przedsięwzięcia w ramach kół zainteresowań. Wyjścia do kin, teatrów, muzeów, filharmonii. Organizacja rekolekcji. Imprezy integracyjne, wycieczki klasowe, bal gimnazjalny, wigilie klasowe, działania integrujące klasę w ramach godzin wychowawczych. Testy socjometryczne w każdej klasie. Pożegnanie szkoły. |
Cały rok | Opiekun SU.
Opiekunowie kół zainteresowań. Nauczyciel religii. Wychowawcy klas. Opiekun grupy wiekowej
|
2 | Uczniowie respektują normy społeczne | Organizacja zajęć sprzyjających poznawaniu i respektowaniu norm społecznych | Zagadnienia realizowane na godzinach wychowawczych, pogadanki i warsztaty z pedagogiem szkolnym | Cały rok | Pedagog
Wychowawcy Nauczyciele |
3 | Kształtowanie postaw patriotycznych
Wychowanie do wartości.
|
Uczczenie 100 rocznicy odzyskania niepodległości Organizacja zajęć służących kształtowaniu postaw patriotycznych i poszanowaniu wartości | Organizacja i udział w zaplanowanych uroczystościach szkolnych, gminnych i państwowych związanych z 100 rocznicą odzyskania niepodległości.
Udział uczniów w działalności Caritas, koła wolontariatu oraz realizacja zagadnień na godzinach wychowawczych, realizacja programów profilaktycznych |
Cały rok | Nauczyciele
Pedagog Wychowawcy |
Cel szczegółowy: Rozwój doradztwa zawodowego
L.P. | CELE | ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMIN | ODPOWIEDZIALNI |
1. | Uczeń świadomie wybiera dalszą drogę edukacyjną i zawodową | Uczeń poznaje swoje preferencje zawodowe, mocne strony i ograniczenia związane z wyborem dalszej ścieżki edukacyjnej
Uczeń poznaje ofertę edukacyjną szkół ponadgimanzjalnych
Uczeń wypełnia dokumenty aplikacyjne do szkół średnich |
Udział uczniów w warsztatach zawodoznawczych „:Kim chciałbyś zostać”
Uczniowie uczestniczą w dniach otwartych szkół średnich oraz w spotkaniach z przedstawicielami szkół
Każdy chętny uczeń korzysta ze wsparcia pedagoga w wyborze szkół Każdy chętny uczeń korzysta ze wsparcia pedagoga przy wypełnianiu dokumentów aplikacyjnych |
Pedagog
Pedagog
pedagog |
I semestr
II semestr
II semstr |
Cel szczegółowy: Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w szkole.
L.P. | CELE | ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMIN | ODPOWIEDZIALNI |
1. | Każdy uczeń czuje się w szkole bezpiecznie
|
Sporządzenie planu dyżurów nauczycieli i organizacja opieki w czasie przewozów szkolnych,
współpraca z policją,
|
Dyżury nauczycieli podczas przerw, opieka w czasie lekcji i przewozów szkolnych
Praca w zespołach wychowawczych
Konsekwentne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zapisów regulaminowych
Organizowanie próbnych alarmów przeciwpożarowych
|
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
Zespół d.s. dyżurów
Wychowawcy klas.
Pedagog, wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi
Pedagog, wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi
Dyrektor , wszyscy nauczyciele
|
Cel szczegółowy: Propagowanie zdrowego stylu życia oraz aktywnego modelu spędzania czasu wolnego.
L.P. | CELE | ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMIN | ODPOWIEDZIALNI |
1. | Uczeń jest aktywny | Rozwijanie w uczniach chęci uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej. | Udział uczniów w szkolnych turniejach (gry zespołowe, lekkoatletyka).
Udział młodzieży w zawodach wg kalendarza. |
Cały rok | Nauczyciel wychowania fizycznego. |
2. | Uczeń przestrzega zasad zdrowego trybu życia. | Ograniczenie palenia papierosów przez uczniów gimnazjum.
Przedstawienie zagrożeń płynących z używania substancji psychoaktywnych w tym szczególnie dopalaczy
Propagowanie zasad zdrowego żywienia |
Lekcje wychowawcze, chemia, biologia.
Współpraca z policją. Program profilaktyki uzależnień. Obserwacje i rozmowy z uczniami pod kątem zażywania substancji psychoaktywnych.
Organizacja miesiąca promocji zdrowia, gazetki tematyczne, konkursy |
Cały rok.
Cały rok
II semestr |
Pedagog,
wychowawcy, nauczyciele przedmiotowcy.
Pedagog wychowawcy
Wszyscy nauczyciele |
Cel główny: Rozwijanie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Cel szczegółowy: Szkoła jest widoczna na terenie gminy
L.P. | CELE | ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMIN | ODPOWIEDZIALNI |
1. | Uczniowie są aktywni społecznie. | Kształtowanie postaw prospołecznych. | Praca w Samorządzie uczniowskim, Udział w akcjach charytatywnych,
praca szkolnego koła wolontariatu i koła Caritas udział w projektach edukacyjnych |
Cały rok | Nauczyciele przedmiotowcy.
Wychowawcy, Pedagog
|
2. | Szkoła jest widoczna w Internecie | Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za zamieszczanie informacji
Przygotowanie materiałów informacyjnych |
Informacje i zdjęcia na stronie internetowej szkoły,
przekazywanie materiałów do prasy lokalnej, Współpraca z Urzędem Gminy |
Cały rok |
Nauczyciele przedmiotowcy |
3. | Uczniowie znają pracodawców w naszej gminie | Uczniowie odwiedzają zakłady pracy funkcjonujące w gminie Kołbaskowo | W ramach Tygodnia kariery organizacja wyjść do zakładów pracy | Październik listopad | pedagog |
Cel główny: Rozwijanie współpracy z rodzicami.
Cel szczegółowy: Integracja procesu dydaktyczno – wychowawczego w relacji szkoła-dom.
L.P. | CELE | ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMIN | ODPOWIEDZIALNI |
1. | Skutecznie informowanie rodziców i uczniów. | Informowanie uczniów i rodziców o wynikach egzaminów gimnazjalnych (próbnych i właściwych).
Bieżące informowanie uczniów i ich rodziców o postępach w nauce oraz zachowaniu.
|
Zebrania z rodzicami.
Indywidualne kontakty z rodzicami. Dostęp do kont indywidualnych dziennika elektronicznego.
|
Cały rok.
|
Wychowawcy, pedagog,
nauczyciele przedmiotowcy, dyrektor.
|
2. | Rodzice wspierają dzieci w wyborze dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej | Rodzice znają preferencje i typy zawodowe swoich dzieci
Rodzice znają zasady rekrutacji do szkół średnich na rok 2019/20 |
Rodzice otrzymują wypracowane przez dzieci na warsztatach zawodoznawczych materiały dotyczące preferencji i typów zawodowowych swoich dzieci
Organizacja zebrania z rodzicami dotyczącego zasad rekrutacji do szkół średnich na rok 2019/20
|
II semestr
Kwiecień – maj 2019 |
Pedagog
pedagog |
Cel szczegółowy: Poprawa frekwencji uczniów gimnazjum na zajęciach obowiązkowych.
L.P. | CELE | ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMIN | ODPOWIEDZIALNI |
1. | Zwiększenie frekwencji uczniów gimnazjum na lekcjach. | Egzekwowanie usprawiedliwień od ucznia.
Informowanie rodziców o nieobecności.
|
Systematyczne liczenie frekwencji i spóźnień przez wychowawców.
Uczeń i wychowawca przestrzega zapisanych w WSO terminów usprawiedliwiania nieobecności.
Zebranie z rodzicami, dziennik elektroniczny, kontakt telefoniczny w razie dłuższej nieobecności. |
Cały rok | Pedagog i wychowawcy.
|