Nasza szkoła w projekcie międzynarodowym !![]() (http://www.europrojekty.maxpanel2.pl/portal/) ![]() Comenius Partnerskie Projekty Szkół-2011-2013. Projekt Comeniusa – Europa: od różnej przeszłości do wspólnej przyszłości. Państwa i miasta szkół uczestniczących w projekcie: Inspiracją dla młodzieży wymienionych państw jest książka autora holenderskiego Geerta Maka pod tytułem „W Europie”. Uczniowie inspirując się książką będą starali się analizować najważniejsze wydarzenia w Europie. Uczniowie utworzą stronę internetową projektu, gdzie będą pokazywać dokumenty i rezultaty projektu. Podczas 4 spotkań młodzieży i nauczycieli z państw uczestniczących w projekcie młodzież prezentować będzie rezultaty prac poszczególnych szkół. Produktem projektu będzie książka obejmująca całość pracy uczniów, międzynarodowa strona internetowa i płyta DVD. Tematyka projektu obejmuje następujące zagadnienia:
Ważną częścią projektu jest poznanie wzajemne uczniów i wymiana poglądów między nimi oraz doskonalenie znajomości języka angielskiego, który jest językiem projektu dla wszystkich uczestników. Realizacja tych celów to 24 mobilności, przyznane naszej szkole jako partnerowi projektu międzynarodowego i w całości sfinansowane przez Komisję Europejską. Mobilności to wyjazdy uczniów i nauczycieli za granicę w ramach projektu w okresie 2 lat. Koordynator projektu: Zbigniew Piasecki. |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
————————————————————————————————————————————————————————————————
26 czerwca 2013 roku stał się Świętem Zjednoczonej Europy. Publiczne Gimnazjum
w Przecławiu zorganizowało imprezę podsumowującą dwuletnie działania
w międzynarodowym projekcie Comenius. Głównym celem projektu było wzmacnianie europejskiego wymiaru edukacji poprzez promowanie współpracy międzynarodowej,
w której uczestniczą uczniowie i kadra nauczycielska z różnych państw członkowskich.
Na początku czerwca uczestnicy projektu wraz z koleżankami i kolegami przystąpili do stworzenia planu promocji Comeniusa. Został opracowany harmonogram działań zmierzających do upowszechnienia wiedzy o projekcie wśród uczniów szkoły oraz społeczności lokalnej.
Młodzież wspierana przez nauczycieli przystąpiła do realizacji zamierzeń. Praca rozpoczęła się od przygotowania tablic poglądowych. Prezentowały one najważniejsze informacje oraz ciekawostki z krajów partnerskich, dotyczące kultury, zwyczajów, kulinariów.
Kolejnym etapem było przygotowanie prezentacji multimedialnych. Miały one za zadanie przybliżyć merytoryczną stronę projektu oraz udowodnić, iż podjęte w jego ramach działania pozwoliły nie tylko wykształcić kompetencje społeczne oraz językowe. Przyniosły także mnóstwo radości z kontaktu z rówieśnikami pochodzącymi z odmiennych kręgów kulturowych.
26 czerwca 2013 roku wszyscy zainteresowani mieli sposobność wieloaspektowego zapoznania się z projektem Comenius. Zwiedzającym stworzono możliwość rozmowy z uczestnikami projektu, czytania i oglądania ciekawostek, skosztowania potraw oraz słodkości charakterystycznych dla danego kraju. Gościom Publicznego Gimnazjum w Przecławiu stale towarzyszyła muzyka pochodząca z krajów partnerskich, czyli Niemiec, Litwy, Francji, Włoch, Turcji, Bułgarii oraz Holandii. W zaaranżowanej na potrzeby prezentacji multimedialnych sali kinowej, prezentowane były: działania w ramach Comeniusa, informacje dotyczące samego projektu oraz wrażenia, wspomnienia, refleksje jego przecławskich uczestników.
Mamy nadzieję, iż organizacja Dnia Comeniusa w Publicznym Gimnazjum
w Przecławiu przyczyniła się do upowszechnienia wiedzy o założeniach i sensie realizacji tego projektu w naszej placówce.
Organizatorzy
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
Prezentacja w formacie .pptx | ![]() |
Prezentacja w formacie .pptx | ![]() |
————————————————————————————————————————————————————————————————
Uczniowie Publicznego Gimnazjum w Przecławiu o Comeniusie
I. Organizacja
1. Czy spotkania były dobrze zorganizowane?
– Jakie były mocne i słabe punkty organizacji?
Mocne strony: miejsca, w których kraje organizowały spotkania (urokliwe, klimatyczne); sprawność organizacyjna ludzi; dobrze zorganizowana podróż do miejscowości docelowej;
Słabe strony: zbyt późne informowanie o wyznaczonych zadaniach;
Co można poprawić, a co poszło dobrze?
Do poprawy: organizacja przebiegu delegowania zadań w szkole goszczącej uczestników.
Poszło dobrze: zakwaterowanie u rodzin; wycieczki umożliwiające poznanie okolicy.
II. Praca/komunikacja
1. Czy komunikacja była efektywna?
Nie pojawiały się problemy komunikacyjne. Z łatwością można było porozumieć się w języku angielskim.
Czy wszyscy postępowali zgodnie z zasadami?
Tak.
Czy przestrzeganie zasad powinno zostać zaostrzone?
Nie dostrzegamy takiej potrzeby.
2. Czy macie jakieś sugestie odnośnie komunikacji na przyszłość?
Nauczyciel towarzyszący uczniom powinni swobodnie posługiwać się językiem angielskim.
3. Która część pracy najbardziej Wam się podobała?
Wspólna praca nad zadaniami, wsparcie innych uczestników projektu.
4. Jak wykonalibyście pracę następnym razem?
Nasze działania byłyby bardziej efektywne, gdyby odpowiednio wcześniej informowano nas o zadaniach.
5. Czy Wasz nauczyciel zaopatrzył Was w wystarczające info o projekcie?
Tak
Czy mieliście wystarczająco dużo czasu, by przygotować prezentację?
W większości przypadków – tak.
6. Czemu zdecydowaliście się wziąć udział w programie? Czy zdecydowalibyście się po raz drugi?
Pragnęliśmy poznać innych ludzi, kulturę, język.
Zdecydowalibyśmy się ponownie wziąć udział w projekcie – z przyjemnością.
III. Spotkania
1. Czy nawiązaliście jakieś przyjaźnie podczas trwania programu? Czy nadal utrzymujecie kontakt?
Zawarliśmy wiele przyjaźni. Kontynuujemy je za pośrednictwem Internetu, w szczególności Facebooka.
2. Czy trudno się pracowało z tyloma narodowościami? Czy istniała bariera językowa?
Nie napotkaliśmy istotnych trudności we współpracy. Nie zaistniała bariera językowa.
3. Czy spotkania były efektywne pod względem komunikacji?
Tak.
4. Czy zdaliście sobie sprawę, jak istotna jest zaawansowana znajomość języka angielskiego, by porozumiewać się efektywnie?
Tak, mamy świadomość wagi znajomości języka angielskiego. Inni uczestnicy projektu prezentowali podobny do naszego poziom znajomości języka angielskiego.
5. Jakie zajęcia mogłyby zostać wprowadzone, by uczniowie poznali się lepiej i spędzali razem więcej czasu?
Gry i zabawy ruchowe, można by również postawić na większy udział w projekcie wspólnie spędzanego czasu wolnego.
IV. Produkt finalny/rezultaty postawy wobec Europy.
1. Czego dowiedziałeś się o Europie i innych krajach?
Poznałem prawdę o stereotypach funkcjonujących we wspólnej świadomości, przekonałem się, jak smakują kuchnie innych krajów, zapoznałem się z kulturą i tradycjami państw-uczestników.
2. Czy Twoja opinia/odczucia/postawy wobec Europy uległy zmianie?
EUROPA z bliska jest ciekawsza niż ta, którą znamy z książek.
3. Jak można by było połączyć prezentacje?
Pracę wszystkich krajów powinien koordynować jeden człowiek, który na bieżąco sprawdzał i modyfikowałby działania uczestników.
————————————————————————————————————————————————————————————————
Zapraszamy!
Zrealizowane projekty:
www.europe14-18.eu
www.old.szkolaprzeclaw.pl/europe14-18
www.labo-energetic.eu
www.energia.szkolaprzeclaw.pl
www.signesetsens.eu
www.znakisens.szkolaprzeclaw.pl
www.old.szkolaprzeclaw.pl/jeparle.html